Рада Профілактики

Порядок
організації роботи в школи з сім’ями, які опинилися
 в складних життєвих обставинах

 

І. Загальні положення


Даний Порядок, розробка якого здійснювалась на підставі нормативно-правових документів, що регламентують діяльність суб'єктів соціальної роботи з дітьми й сім'ями, визначає алгоритм ведення обліку дітей, сім'ї яких опинилися в складних життєвих обставинах (далі СЖО), а також порядок надання їм соціально-педагогічної підтримки в умовах освітнього закладу.
Директор Закладу несе відповідальність за організацію роботи щодо виконання даного Порядку.
Діловодство стосовно здійснення соціально-педагогічного патронажу покладається на соціального педагога або заступника директора з виховної роботи. Відповідальний за ведення документації визначається наказом директора Закладу. Робота з попередження випадків потрапляння дитини у СЖО та реалізації соціального патронажу здійснюється колегіально у складі класного керівника, вихователя ГПД, соціального педагога, психолога, заступників директора з навчально-виховної та виховної роботи, медичного працівника, представників громадськості та батьківського комітету. Безпосередній виконавець даного напряму роботи та склад команди, що здійснює соціально-педагогічний патронаж  визначається наказом директора Закладу.

ІІ. Етапи здійснення соціально-педагогічного патронажу дітей, які виховуються в сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах

2.1. Порядок виявлення та обліку дітей, сім’ї яких, опинилися у складних життєвих обставинах
Класний керівник на початку року вивчає умови виховання та утримання дітей в родинах. Ключовий результат даного етапу роботи – розгорнутий висновок про особливості внутрішньосімейної взаємодії, стилю виховання та житлово-побутових умов, в яких перебуває родина.
На підставі вивчення стану умов виховання та утримання дітей в сім'ях, визначення проблемних питань, класним керівником складається соціальний паспорт класу  з обов’язковим  застосуванням коду родин, що опинилися в СЖО (додаток 2).
Психологом школи проводиться відповідна робота щодо уточнення та формулювання остаточного психологічного діагнозу на основі вивчення сім'ї класними керівниками.
Соціальний педагог відповідно до отриманих даних, внесених до соціального паспорту класу, складає соціальний паспорт школи із зазначенням закодованої категорії сім’ї (відповідно наказу Міністерства освіти і науки  України від 28.12.2006 №864 «Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по роботі з дітьми-інвалідами системи Міністерства освіти і науки України») (додаток 3). Результати проведеної роботи виносяться на розгляд засідання  шкільної Ради профілактики, на якій приймається рішення щодо визначення шляхів подолання проблем родини, що можуть вплинути або впливають на долю учня. На підставі прийнятих Радою профілактики рішень соціальним педагогом заповнюється журнал обліку сімей дітей, які опинилися у СЖО (додаток 4).
Вивчення проблемних зон функціонування родини здійснюється поетапно.
Для цього Радою профілактики визначається умовний розподіл родин на 2 групи: кризові та проблемні родини.
- кризові родини (код 08, 09, 10) – сім'ї, які потребують негайної допомоги та соціального супроводу з боку фахівців центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді (далі ЦСССМ);
- проблемні родини – сім'ї, які тривалий час повинні залишатися у полі зору соціально-психологічної служби Закладу, оскільки вони не в змозі самостійно подолати проблемну ситуацію, визначити необхідну послугу або скористатися допомогою. Внаслідок чого їй надаються захисні послуги з метою вирішення існуючої проблеми (ситуації).
Проблемні родини умовно розділяють на декілька груп:
Перша група (коди 01,02,04) – перебування в таких родинах є відносно безпечним для дитини, але потребує психологічної і соціально-педагогічної підтримки та за бажанням – соціального супроводу ЦСССМ.
Друга група (коди 06,07,08,11) – сім’ї, в яких утримуються діти, що перебувають на обліку ССД. Робота планується разом зі службою у справах дітей (далі ССД).
 Третя група (коди 03, 09, 10, 12) – є ризик вилучення дитини з родини. У даному випадку Заклад планує роботу з родиною спільно зі ЦСССМ та ССД.
Щодо облікової категорії 05, то робота з нею стає предметом діяльності насамперед виховної системи закладу та працівників кримінальної міліції у справах дітей (далі  КМСД).
Результати проведеної діагностики щодо проблем родин доводиться Закладом письмово до відому ЦСССМ та ССД. Представник Закладу (як правило, соціальний педагог) планує  разом з суб’єктами соціальної роботи спільний вихід до родини. Результати спільного інспектування оформлюються відповідним актом обстеження матеріально-побутових умов з обов’язковим зазначенням мети відвідування родини.
 Інформація про виявлені сім’ї другої категорії надається до ССД.
Якщо родина відмовляється від комплексних заходів соціальної підтримки – Заклад та ЦСССМ повідомляє про це ССД для прийняття відповідних заходів впливу.
Незважаючи на розподіл сімей на групи, для роботи з родинами фахівцями різних суб’єктів соціальної роботи та з метою запобігання порушень прав дитини, Заклад надає копію соціального паспорту до ЦСССМ.
Заклад повинен співпрацювати з усіма суб’єктами соціальної роботи. У випадках діагностування родини за кодом 01, 02, 05, 09, 11, планувати роботу самостійно згідно з наданими повноваженням. При цьому вся первина документація щодо родини та дітей в ній складається фахівцями Закладу та у разі потреби (за запитом суб’єктів соціальної роботи) надається для вжиття заходів захисту дитини.

2.2. Вимоги до ведення документації закладу
 На кожну дитину, яка потребує соціально-педагогічного патронажу, складається індивідуальний план соціального захисту дитини, яка опинилася в складних життєвих обставинах, із зазначенням проблем та шляхів подолання (додаток 5).
Відповідно до проведеної діагностики родин, Заклад організовує роботу за такими напрямами:
-       здійснення профілактичної та просвітницької роботи;
-       залучення до гурткової та громадської роботи;
-       проведення інформаційно-профілактичних заходів спільно з ЦСССМ та ССД;
-       соціальне інспектування, яке здійснюється за запрошенням ЦСССМ;
-       участь у роботі дорадчого органу при ЦСССМ;
-       заходи соціального захисту – організація харчування, дозвілля, благодійних акцій, відпочинку та оздоровлення дітей в комунальних закладах;
-       підготовка інформації для ССД щодо роботи з даною дитиною.
Таким чином, формується особова справа дитини, яка виховуються в родині, що опинилася в СЖО. Ця особова справа повинна містити наступні документи:
1.    Доповідну класного керівника щодо визначення проблем родини, внаслідок чого дитина потребує соціально-педагогічної підтримки та поставки на облік (за формою).
2.    Витяг з протоколу Ради профілактики про постановку на внутрішкільний облік.
3.    Довідку із ССД про те, що родина перебуває на обліку (вказати з якого часу) або ЦСССМ про те, що родина даної дитини перебуває під соціальним супроводом (із визначенням дати постановки на облік).
4.    Облікову картку дитини, яка виховується в родині, що опинилася в СЖО (додаток 6).
5.    Психолого-педагогічна характеристику дитини (додаток 7).
6.    Акт обстеження житлово-побутових умов проживання та виховання дитини (додаток 8).
7.    Індивідуальний план соціально-педагогічного патронажу дитини (додаток 5).
8.    Повідомлення Закладу на ССД або ЦСССМ та відповіді на них (додаток 10).
9.    Результати соціального інспектування, оформлені відповідним актом (додаток 9).
Соціальний педагог повинен мати узагальнену інформацію щодо відвідування дітьми навчальних занять, гурткової зайнятості та щоквартальний звіт щодо результатів індивідуальної роботи з дитиною, родина якої опинилася в СЖО.
Звертаємо Вашу увагу, що відповідно до наданих повноважень:
-         ССД здійснює заходи щодо соціального захисту дітей, запобігання дитячій бездоглядності, безпритульності та вчиненню дітьми правопорушень;
-         ЦСССМ здійснює соціально-профілактичну роботу, спрямовану на запобігання СЖО та надає відповідні соціальні послуги.
Підставою для зняття родини з обліку є подолання СЖО або зміна особою місця проживання. Рішення щодо зняття родини з внутрішкільного обліку приймається на засіданні Ради профілактики. У разі вибуття з Закладу дитини, яка перебуває під соціальним супроводом, Заклад повідомляє про це ЦСССМ. Фахівець ЦСССМ повідомляє протягом п’яти робочих днів про дану дитину ЦСССМ за новим місцем проживання чи перебуванням, передає план супроводу для завершення його виконання, інформує про послуги, що були надані для розв’язання проблем та питання, що потребують додаткового вирішення.
На підставі отриманої інформації щодо складних життєвих обставин, у яких опинилася сім’я чи особа, Центр здійснює їх соціальне інспектування з метою ознайомлення з умовами проживання, діагностики СЖО родини, підготовки соціально-психологічної характеристики та висновків і рекомендацій щодо подальшої роботи з сім’єю чи особою та повідомляє про вжиті заходи Суб’єкту, від якого надійшла дана інформація

2.3. Здійснення соціального супроводу сімей та осіб, які опинилися у складних життєвих обставинах.
Соціальний супровід під час якого надаються відповідні соціальні послуги сім’ям та особам, які опинилися у СЖО, здійснюється фахівцями Центру (додаток 11).
Початок соціального супроводу фіксується відповідним наказом директора Центру з визначенням фахівця, відповідального за здійснення соціального супроводу сім’ї чи особи.
 Заклад  планує спільну роботу з фахівцем ЦСССМ, який здійснює соціальний супровід родини та за запрошенням ЦСССМ може брати участь у соціальному супроводі та соціальному інспектуванні родини.
Обов’язковою умовою взяття сім’ї чи особи під соціальний супровід фахівцями Центру є добровільна згода сім’ї чи особи на соціальний супровід шляхом укладання договору про здійснення соціального супроводу  між повнолітнім представником сім’ї чи особою та Центром. На підставі договору надаються соціальні послуги, регулюються взаємні відносини та визначається відповідальність сторін.
 Індивідуальний план роботи з родиною ЦСССМ  складається на основі результатів комплексного обстеження родини з метою надання/отримання допомоги у вирішенні проблем дитини та з урахуванням  пропозицій, наданих Закладом.
У випадку, коли для вирішення обставин, які спричинили сімейне неблагополуччя, сім’я чи особа не прикладає відповідних зусиль для покращення життя дитини, Заклад інформує службу у справах дітей щодо обставин, які  впливають на небезпечне перебування дитини в родині для вжиття заходів захисту дитини.
У випадку виявлення ситуації, яка свідчить про перебування особи чи членів сім’ї у небезпеці, жорстокого поводження з дитиною, втрату піклування батьків, неналежного догляду (занедбаності, недоїдання тощо), вчинення насильства щодо особи (у тому числі в сім’ї), або у разі, коли існує явна його загроза, Заклад  повідомляє про це ССД, кримінальну міліцію у справах дітей та ЦСССМ для вжиття екстрених заходів, спрямованих на негайну підтримку, організацію вирішення невідкладних завдань, вилучення особи зі стресогенного оточення. На підставі отриманої від Закладу інформації фахівець ЦСССМ здійснює екстрене втручання  в ситуацію та вживає відповідні заходи. За наявності загрози життю дитини фахівець негайно повідомляє ССД та підрозділ органів внутрішніх справ, який  приймає рішення щодо подальшого перебування дитини в сім'ї.

ІІІ. Строки та вимоги оформлення повідомлень та отримання  інформацій, які стосуються родин та дітей в них.

3.1. Будь-яка інформація, запит, відповідь, які стосуються дитини, надаються Закладом письмово із збереженням другого екземпляру повідомлень у Закладі та відміткою про отримання інформації відповідним фахівцем. Реєстрація даних повідомлень здійснюється у книзі вихідної документації Закладу.
Інформація, отримана від інших суб’єктів соціальної роботи, реєструється в журналі вхідної документації Закладу та зберігається в теці «Взаємозв’язок з суб’єктами соціальної роботи».
3.2. Повідомлення про ситуації, пов’язані із виникненням СЖО, надаються у певні строки.

Протягом доби:
- класним керівником надається соціальному педагогу результати діагностування нових родин та доповідна, якщо виявлено родину, яка має ознаки кризової (або проблемної);
- соціальним педагогом надається інформація  директору Закладу щодо виявлення родини, яка має ознаки кризової (або проблемної), для внесення змін до існуючого соціального паспорту Закладу та планування подальшої роботи.
Протягом 3 діб повідомляти службу у справах дітей виконкому районної у місті ради:
-  у разі виявлення факту залишення з різних обставин дитини без батьків у  родичів, які мають намір взяти дитину на виховання в родину.
Негайно повідомляти:
- у випадках потрапляння у складні життєві обставини дитини (до ССД) або родини (до ЦСССМ);
-  у випадках виявлення ситуації, яка загрожує життю та здоров’ю дитини  (до ССД та кримінальної міліції);
 - у випадках виявлення ситуації ускладнення або наявності кризової ситуації з прийомною дитиною, дитиною-вихованцем, прийомними батьками, батьками-вихователями, рідними дітьми прийомних батьків, батьків-вихователів, між прийомною сім'єю та рідними батьками(до ЦСССМ); 
- у випадках, коли дитина з різних обставин залишилась без батьківського піклування і відсутні родичі, які здатні підтримати  дитину (до ССД);
- у випадках виявлення факту насилля у сім’ї, або отримання інформації про факт насилля (до  ССД та кримінальної міліції).
 Відповідна інформація одночасно  надається для  контролю і вжиття відповідних заходів співпраці до відділів освіти, які в свою чергу повідомляють про це управління освіти і науки виконкому міськради.
3.3. Зворотній зв'язок між суб’єктами соціальної роботи здійснюється наступним чином:
1. Екстрені заходи на отриману від Закладу інформацію проводяться суб’єктами взаємодії у термін, який не перевищує 24 годин з моменту повідомлення чи виявлення та реєстрації повідомлення про вчинення насильства або реальної його загрози , та повідомляє про результати Заклад.
2. У разі звернення Закладу до ЦСССМ фахівці центру протягом 5 діб перевіряють інформацію щодо потрапляння родини в складні життєві обставини (здійснюють оцінку потреб сім’ї у надані соціальних послуг, обстежують матеріально-побутові умови родини та складають індивідуальний план соціального супроводу потенційного отримувача послуг строком до  6 місяців) та повідомляють про результати прийнятого рішення Заклад.
3.Соціальний супровід сім’ї, у якій батьки ухиляються від виконання батьківських обов’язків і порушують права дитини, в обов'язковому порядку здійснюється фахівцями Центру. При цьому  фахівці Центру подають службі у справах дітей матеріали для розгляду на комісії з питань захисту прав дитини. Інформація про результати розгляду питання надсилається Закладу.
4. Щоквартально Заклад здійснює звірки облікової категорії дітей зі ССД та ЦСССМ шляхом відвідування установ, про що робиться відповідна відмітка.
5. Інформація про створення прийомних родин, ДБСТ (дитячих будинків сімейного типу), встановлення опіки повинна надходити до Закладу  протягом 5 робочих днів від часу прийняття відповідного рішення.

ІV. Відповідальність Закладу  за порушення чинного Законодавства з питань виявлення та обліку родин та дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах.

1.     Заклад несе адміністративну та дисциплінарну  відповідальність за несвоєчасне виявлення дітей даної категорії, які є його контингентом.
2.     Заклад  несе відповідальність за відсутність інформування відділу освіти та управління освіти і науки про виявлення ситуації, в якій існує загроза  життю та здоров’ю дитини.
3.     Відповідно до пунктів 4.3 - 4.6 Етичного кодексу психолога та пунктів 4.4, 4.5 Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів практичний психолог, соціальний педагог несуть відповідальність  щодо розголошення результатів психологічної діяльності, змісту конкретних методик стороннім особам.
4.     Індивідуальний план супроводу дитини, яка потрапила у складні життєві обставини, формується з урахуванням її проблем, потреб, переваг та обмежень. До індивідуального плану входять заходи, які базуються на результатах оцінювання, діагностики, спостереження за дитиною (Додаток 12).
5.     Заклад несе відповідальність за взяття на себе повноважень інших суб’єктів соціальної роботи та вжиття  неузгоджених з органами освіти заходів щодо захисту дитини.
6.     Заклад не має права без батьків або осіб, які їх замінюють, приймати рішення щодо переміщення дитини ні під час навчання, ні під час проведення соціального патронажу. Закладом складаються повідомлення про виявлені факти (за підписом директора) та складаються акти первинного обстеження матеріально-побутових умов проживання дитини, що підписуються  педагогами, які здійснювали обстеження. 
Акти про знайдену або залишену без піклування батьків дитину, складаються за встановленою формою. Відповідальність за їх оформлення покладено на КМСД, ССД або керівника лікувальної установи за місцем виявлення.


Додаток  1
до  Положення




Інформація про дітей,
які виховуються в сім’ях,  що  опинились в складних життєвих обставинах

№ з\п
ПІБ дитини
Дата
народження
Адреса проживання
Інформація про батьків, соціальний статус дитини
Місце навчання
(навчальний заклад, клас (група))
Дата взяття на облік (внутрішкільний, ССД,ЦСССМ)
Ознаки складних життєвих обставин (код)
Вжиті заходи
Зайнятість дитини в гуртковій роботі
Примітка















Додаток  2
                                                                                         до Положення

СОЦІАЛЬНИЙ ПАСПОРТ
____ класу _________________________
                           (назва навчального закладу)
              1-й сем., 2-й сем. (підкреслити)
             20__ - 20__ навчального року 

Класний керівник ______________________________________
№ з/п 
П. І. Б. дитини 
Дата народ-ження 
Домашня адреса, тел. 
П. І. Б. батьків 
Соціальне середовище*
Категорія
(код) ** 
Гурт-кова зайня-тість
Дата
відвідув. 
1. 
  
  
  
  

  

  
____________
* Соціальне середовище:
-          повна родина;
-          складна (дитину виховує вітчим, мачуха, особа, шлюб з якою незареєстрований, або разом живуть декілька родин);
-          неповна сім’я (виховує одна матір або один батько);
-          мати-одиначка (жінка, яка самостійно виховує дитину відомості про батька якого записані зі слів матері, і яка отримує допомогу управління праці та соціального захисту населення);
-          виховують прийомні батьки, опікуни, батьки-вихователі (ДБСТ);
-          багатодітна сім’я;
-          малозабезпечена сім’я (що підтверджується відповідною довідкою управління праці та соціального захисту населення);
-          батьки-інваліди;
-          батьки, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

** Коди складної життєвої ситуації (відповідно до спільного наказу Міністерства освіти і науки України від 14 червня 2006 р. №1983/388/452/221/556/596/106 «Про затвердження Порядку взаємодії суб'єктів соціальної роботи із сім'ями, які опинилися у складних життєвих обставинах», зареєстровано в Мін'юсті України 12 липня 2006 р. за №824/12698):

01 - інвалідність батьків або дітей;
02 - вимушена міграція;
03 - наркотична або алкогольна залежність одного з членів сім'ї;
04 - перебування одного з членів сім'ї у місцях позбавлення волі;
05 - важковиховуваність дитини, девіантність;
06 - насильство в сім'ї;
07 - безпритульність;
08 - сирітство;
09 - складні стосунки в сім'ї, психологічний розлад;
10 - відсутність житла або роботи;
11 - бездоглядність;
12 - виникнення ризику для здоров'я та життя (зокрема, проживання на екологічно забруднених територіях, в районі епідемії, антисанітарних умовах  тощо;
13 - інше (дописати) (відібрання у батьків дитини без позбавлення батьківських прав, дискримінація осіб та/або груп осіб, тощо )



Додаток  3
до Положення

СОЦІАЛЬНИЙ ПАСПОРТ

закладу ___________
              1-й сем., 2-й сем. (підкреслити)
               20__ - 20__ навчального року 

1
Дітей шкільного віку (всього)

  •  
з них учнів 1-4 класів

  •  
5-9 класів

  •  
10-11 класів

  •  
З них хлопчиків

  •  
дівчат

2.
Діти-сироти (всього)

  •  
не мають опікунів

  •  
діти під опікою

  •  
Діти, позбавлені батьківського піклування

3.
Діти-інваліди (до 18-ти років)

  •  
з них: навчаються в закладі

  •  
навчаються на дому

4.
Зайнятість учнів:

  •  
відвідують гуртки при загальноосвітніх школах

  •  
спортивні школи

  •  
музичні школи

  •  
художні школи

  •  
позашкільні установи

  •  
неорганізовані

  •  
Залучено до гуртків дітей, схильних до правопорушень

5.
Діти, які потребують  на внутрішкільному обліку (неблагополучні):

  •  
всього

  •  
з них перебувають на обліку в кримінальній міліції

  •  
стоять на внутрішкільному обліку

6.
Характеристика сімей:

6.1.
Всього

6.2.
Повні

6.3.
Неповні

  •  
з них виховує одна мати

  •  
виховує один батько

6.4.
 сім’ї, які виховують прийомних дітей в ДБСТ, в них дітей.

  •  
 Прийомні родини, в них дітей

6.5.
 СЖО  (всього)

  •  
в них дітей

  •  
з них на обліку в службі у справах дітей

  •  
з них на обліку ЦСССМ

  •  
на ВШО

  •  
З них:

  •  
Код* 01

  •  
Код 02

  •  
Код 03

  •  
Код 04

  •  
Код 05

  •  
Код 06

  •  
Код 07

  •  
Код 08

  •  
Код 09

  •  
Код 10

  •  
Код 11

  •  
Код 12

  •  
Код 13

6.6.
Малозабезпечені сім’ї (всього)

  •  
в них дітей

6.7.
Багатодітні сім’ї (всього)

  •  
з них навчається в школі

6.8.
Сім’ї чорнобильців (всього)

  •  
в них дітей


*(відповідно до спільного наказу Міністерства освіти і науки України від 14 червня 2006 р. №1983/388/452/221/556/596/106 «Про затвердження Порядку взаємодії суб'єктів соціальної роботи із сім'ями, які опинилися у складних життєвих обставинах», зареєстровано в Мін'юсті України 12 липня 2006 р. за №824/12698):


Додаток  4
до Положення

Журнал
обліку дітей, які виховуються в сім’ях,
які опинилися у складних життєвих обставинах


№ з/п
ПІБ
дитини (яка навчається в закладі)
ПІБ батьків
Домашня адреса
Інші члени родини
Код
родини
Дата взяття на ВШО
Дата взяття на облік ССД
Дата взяття на облік ЦСССМ
Надана допомога
Дата відвідування родити












Додаток  5
до Положення


IНДИВIДУАЛЬНИЙ ПЛАН
соціального захисту дитини, яка опинилась
у складних життєвих обставинах, дитини-сироти
та дитини, позбавленої батьківського піклування
на період з __________ до __________


     1. Загальні дані про дитину

     Прізвище ____________________________________________________

     Ім’я ________________________________________________________

     По батькові _________________________________________________

     Дата народження _____________________________________________

     Вік _________________________________________________________

       2. План забезпечення потреб дитини у розвитку й вихованні

Потреба дитини
Класний керівник
Соціальний педагог
Психолог
Залучений спеціаліст
Реалізація права дитини на освіту




Реалізація права дитини на виховання у сім’ї




Здійснення нагляду за психофізичним станом здоров’я дитини





Формування навичок з самообслуговування дитини




Розвиток талантів та здібностей дитини




Підготовка до самостійного життя




Надання соціальної допомоги








Додаток  6
до Положення


Облікова картка
сім’ї дитини ____________________________________________________
щодо якої здійснюється соціальний  патронаж

Тип сім’ї (поставити відповідну позначку):
Багатодітна
Неповна
Малозабезпечена
Інше





Батько__________________________________________________________
(ПІБ, рік народження)
__________________________________________________________________
(місце роботи)
Мати__________________________________________________________
(ПІБ, рік народження)
__________________________________________________________________
(місце роботи)
Кількість членів сім’ї, у тому числі до 18 років __________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________

Місце проживання сім’ї _____________________________________________
реєстрація_________________________________________________________
фактично__________________________________________________________

Підстава для організації соціального патронажу (на підставі кодів додаток 1)
_______________________________________________________________
Надана допомога ___________________________________________________
__________________________________________________________________

Суб’єкти соціального патронажу ______________________________________
__________________________________________________________________
Терміни здійснення соціального патронажу 
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Причини зняття з соціального патронажу  (позначити +)
Подолання сім’єю складної ситуації
Відмова сім’ї від допомоги
Переїзд сім’ї
Інше (вписати)





Додаткова інформація ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Додаток  7
До Положення


Психолого-педагогічна
характеристика на дитину
(необхідне потрібно заповнити або підкреслити)


1.     Загальні відомості (ПІБ дитини,  дата надходження), відомості про батьків, статус дитини.

2.     Здоров'я (перенесені захворювання, основний  діагноз).

3.     Мова.

4.     Рівень розвитку основних психічних пізнавальних процесів.
       Увага:
- відмінна (не відволікається навіть при сильних подразниках);
- гарна (відволікається рідко);
- задовільна (вимагає розмаїтості й зміни подачі матеріалу);
- погана (швидко стомлюється, відволікається).
       Мислення:
- високе (добре порівнює, класифікує, робить висновки, переважає математичне технічне, гуманітарне мислення);
- середнє (порівнює за допомогою вчителя, класифікує, приймає алегорії);
- низьке (не може порівнювати, висновки робить механічно, алегорії не розуміє).
       Пам'ять:
- відмінна;
- гарна;
- задовільна;
  вказати який вид пам'яті переважає (зоровий, слуховий, моторно-слуховий, словесно-логічний).
       Уява й творчість.

5.     Навчальна діяльність учня.
 Відношення до навчання (захоплений, зацікавлений, байдужий, інтерес до окремих предметів, уникає розумової напруги).
 Відношення до виконання навчальних обов'язків (старанність, наполегливість, акуратність, недбалість, не регулярність).
 Активність на уроках (висока, середня, низька).
  Чи володіє знаннями й навичками самостійної розумової праці (частково, планує навчальну діяльність, контролює себе, не володіє).
 Як ставиться до вимог учителів  (позитивно, негативно, байдуже).

6.     Трудова й суспільно корисна діяльність.
 Відношення до трудової й суспільно корисної діяльності.
 Особливість виконання трудових доручень (старанність, дисциплінованість, наполегливість у завершенні роботи, перевага працювати в колективі або самостійно).
 Ступінь участі в суспільно корисній праці (завжди, часто, рідко, за примусом, не бере участь).
 Професійна спрямованість (якими професіями цікавиться).

7.     Особистісні особливості.
 Комунікативні особливості (відкритий, доброзичливий, товариський, співчутливий, уважний, замкнутий, недовірливий, уразливий, байдужий, конфліктний).
 Упевненість у собі (самооцінка занижена, завищена, адекватна, упевнений у собі, не впевнений у собі, легко ранимий).
 Емоційна збудливість (нетерплячий, реактивний, часто піддається випадковим коливанням настрою, підвищена рухова активність, спокійний, стриманий, урівноважений, здатний управляти своїми емоціями).
 Оптимізм (легко виводиться зі стану щиросердечної рівноваги, часто має знижений настрій або звичайно спокійний, рідко засмучується через дрібниці, характерний позитивний, оптимістичний погляд на життєві проблеми).
 Незалежність, підпорядкованість (рівень самостійності, прагнення до домінування над навколишніми, агресивно відстоює свої права, підкорюється  більш сильним, ігнорує авторитети).
 Розсудливість (розважливий, обережний або безтурботний, схильний до авантюризму, переоцінці своїх можливостей).
 Сумлінність (виконавчий, відповідальний, акуратний у справах або егоїстичний, непостійний, легко кидає почату справу).
 Сміливість, боязкість (несприйнятливий до погроз, сміливий, рішучий, схильний до ризику й гострих відчуттів, не губиться при зіткненні з несподіваними обставинами, про невдачі швидко забуває або боязкий, соромливий, нерішучий у своїх діях і вчинках).
 Практичність (реалістичний, практичний підхід до життєвих ситуацій, або мрійливий, не зрілий).
Самоконтроль (планомірність, порядність, соціально пристосований або слабка воля, поганий самоконтроль, особливо в емоційній сфері).

8.     Особистість учня в колективі.
 Положення в колективі (лідер, популярний, прийнятий, відчужений, ізольований).
 Переважний характер спрямованості особистості учня (колективістський, егоїстичний, діловий).
 Роль у навчальній, трудовій, ігровій діяльності (ініціатор, організатор, виконавець, споглядальник).
 Відношення до чужої думки й критики (доброзичливе, серйозне, байдуже, вороже).
 Друзі (з ким дружить, що зв'язує його із друзями, який вплив на нього друзів, чи задоволений він цими взаєминами).

9.     Інтереси, здатності, схильності.
Чи має стійкий інтерес до якої-небудь галузі знань або діяльності (музичної, художньої, технічної, спортивної, суспільної).
 Потреба у творчій діяльності.
 Участь у роботі кружків, секцій, факультативів.
 Чи займається самоосвітою, самовихованням.

10.            Рівень адаптації учня (досить високий, благополучний, конфліктний).

11.            Особистісні якості, що заважають успішній адаптації (безвідповідальність, нечесність, егоїзм, лінь, уразливість, упертість, недисциплінованість, самолюбство, непевність, запальність, незібраність, брутальність, зазнайство, жадібність, замкнутість, інші шкідливі звички).

12.           Чи є форми прояву порушень поводження (бродяжництво, жебрацтво, паління, алкоголізм, токсикоманія, девіація сексуальної поведінки, суїцидальна поведінка, розлад особистості).

Додаток  8
до Положення

АКТ
обстеження матеріально-побутових умов 

На підставі ___________________________________________________________________
( повідомлення, доручення органу опіки та піклування тощо)
з метою _____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________

Здійснено обстеження умов проживання 
дитини_______________________________________________________________________

2. ___________________________________________________________________________
                                                           ата народження дитини)

3. ___________________________________________________________________________
(адреса)

4. ___________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
                        (відомості про осіб, які прописані і проживають разом з дитиною)

5____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
(Працює, розмір зарплати (не працює))

6. Вид та  державної допомоги, розмір ____________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Житлово-побутові умови проживання:
(стан   житла,   стан   здоров'я,   умови  проживання,  забезпечення  паливом,  невідкладні  проблеми тощо)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

8. Загальний висновок   ________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

9. Члени комісії:
1. __________________________________________________________________________
(посада, прізвище, підпис)

2. __________________________________________________________________________
(посада, прізвище, підпис)

3. __________________________________________________________________________




М.П.                                                                                 «_____» ______________20 ______р.




            
  Додаток  9
до Положення

АКТ
обстеження матеріально-побутових умов проживання дитини

(заповнюється тільки під час спільного інспектування родин,
з метою визначення виду  допомоги)

1. Прізвище, ім’я та по батькові заявника
_____________________________________________________________________________
2. Рік народження
_____________________________________________________________________________
3. Адреса
_____________________________________________________________________________
4. Вид та розмір пенсії (допомоги)
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Працює, розмір зарплати (не працює)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Особи, які прописані і проживають разом із заявником (склад сім'ї, їх вік, статус, розміри їх пенсій та зарплат, майновий стан, джерела прибутку, наявність автотранспорту, пільг, субсидій, компенсацій тощо):
1. __________________________________________________________________________
2. __________________________________________________________________________
3___________________________________________________________________________

7. Підсобне господарство, характеристика, розміри ________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Житлово-побутові умови проживання: (стан   житла,   стан   здоров'я,   умови  проживання,  забезпечення  паливом,  невідкладні  проблеми тощо)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. Висновок в доцільності надання допомоги:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Члени комісії:
     1. _________________________________________________________________________
(посада, прізвище, підпис)
     2. _________________________________________________________________________
(посада, прізвище, підпис)
     3. _________________________________________________________________________
(посада, прізвище, підпис)

М.П.                                                                          «_____» ______________20 ______р.



  
Додаток  10
до Положення

Центр соціальних служб для   сім'ї, дітей та молоді
______
ПОВІДОМЛЕННЯ
про виявлену дитину, родина якої має ознаки
складних життєвих обставин
_______________________________________________________
На підставі Закону України «Про охорону дитинства» адміністрація Криворізької загальноосвітньої школи  №___ повідомляє наступне:
Малолітня (ній) або  неповнолітня (ній)  число, місяць, рік народження  учениця /вихованка _ класу/групи ЗНЗ/ДНЗ №_, яка (ий) мешкає за адресою: 
__________________________________опинилася (вся) у складних життєвих залишилися без батьківського піклування або у складних життєвих обставинах внаслідок ( вказуються обставини).
Батько: ПІБ, ___________
Мати: ПІБ, ________________.
На цей час дитина перебуває __ (де, під чиїм наглядом).
Адміністрація ЗНЗ/ДНЗ № звертається до Вас із проханням вжити відповідні заходи, які передбачені діючим законодавством в межах компетенції
Документи, що додаються: (акт обстеження матеріально-побутових умов проживання дитини, характеристика дитини (родини), копія свідоцтва про народження дитини).

Директор ЗНЗ №____________________________________________

(Завідуюча ДГЗ №) __________________________________________


Служба  у справах дітей

ПОВІДОМЛЕННЯ

про виявлення ситуації, яка  загрожує життю чи здоров’ю дитини
_____________________________________________________
На підставі Закону України «Про охорону дитинства» та «Про попередження насильства в сім’ї» адміністрація Криворізької загальноосвітньої школи  №___ повідомляє наступне:
Малолітня( ній) або  неповнолітня (ній)  число, місяць, рік народження
 учениця /вихованка  класу/групи ЗНЗ/ДНЗ №_   , яка (ий) мешкає за адресою: _________________________________  має ознаки  вчинення по відношенню до неї (ього) насильства
Батько: ПІБ___________
Мати: ПІБ______
На цей час дитина перебуває _(де, під чиїм наглядом).
Адміністрація ЗНЗ/ДНЗ № звертається до Вас із проханням вжити відповідні заходи, які передбачені діючим законодавством в межах компетенції
__________________________________________________________________Директор ЗНЗ №____________________________________________

(Завідуюча ДГЗ №) __________________________________________

Додаток  11
до Положення

У процесі здійснення соціального супроводу
фахівці Центру надають:

- інформаційні послуги: надання інформації, необхідної для вирішення складної життєвої ситуації (довідкові послуги), а саме: про види соціальних виплат (якщо сім'я або особа має на них право відповідно до чинного законодавства); надання контактів служб або установ, куди необхідно звернутися по відповідну допомогу; про заклади, які можуть надати послуги, умови отримання соціальних послуг тощо;

- психологічні послуги: психологічна діагностика, спрямована на виявлення соціально-психологічних характеристик особистості; надання консультацій з питань психологічного здоров'я та поліпшення взаємин з навколишнім середовищем; обговорення проблем та надання порад з розв'язання соціальних та психологічних проблем; навчання долати труднощі та конфлікти з оточенням; сприяння в запобіганні виникненню непорозумінь та конфліктів між членами сім'ї; організація та координація психотерапевтичних груп та груп взаємодопомоги; психологічна корекція та психологічна реабілітація;

- соціально-педагогічні послуги: планування спільно із сім'єю чи особою заходів та дій щодо усунення причин, які спричинили складні життєві обставини, моніторинг виконання запланованих дій; виявлення та сприяння розвитку різнобічних інтересів членів родини; просвітницька робота щодо всебічного і гармонійного розвитку дитини; особливостей розвитку сім'ї та сімейних стосунків; навчання батьків ефективним методам виховання, мобілізації власних ресурсів сім'ї для вирішення проблем надалі; допомога батькам у розв'язанні конфліктних ситуацій сімейного виховання; здійснення моніторингу захисту дитини від жорстокого поводження та насильства; педагогічне консультування з питань розв'язання педагогічних проблем сім'ї та її членів; влаштування дитини в клуб, секцію, гурток тощо;

- соціально-медичні послуги: посередництво в здійсненні профілактичних, лікувально-оздоровчих заходів; консультації з питань збереження і зміцнення здоров'я; формування ідеології здорового способу життя й подолання шкідливих звичок; формування сексуальної культури і навичок захищених статевих відносин; профілактика туберкульозу, венеричних захворювань, ВІЛ/СНІДу; сприяння в підтримці та охороні здоров'я тощо;

- юридичні послуги: надання консультацій з питань чинного законодавства, гарантій та пільг; здійснення захисту прав та інтересів сім'ї чи особи; захист прав дитини;

- соціально-економічні послуги: допомога в залученні додаткових ресурсів для задоволення матеріальних інтересів і потреб сімей чи осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах, що реалізуються у формі сприяння у наданні натуральної допомоги (забезпечення одягом та взуттям тощо); допомога в оздоровленні, сприяння в отриманні державної соціальної допомоги, у наданні грошової допомоги, а також допомоги у вигляді грошових компенсацій; інформування з питань працевлаштування та сприяння цьому, навчання; посередництво в наданні гуманітарної допомоги тощо.



Додаток  12
до Положення

Схема спостереження за поведінкою дитини
(карта Д. Скотта)
Спостереження за поведінкою дитини проводить класовод, класний керівник, куратор, вихователь, під керівництвом працівників психологічної служби. Практичний психолог, соціальний педагог узагальнюють результати діагностики, розробляють  рекомендації для педагогів, адміністрації закладу, батьків. Заповнені бланки спостереження зберігаються у практичного психолога.

І. НД  недовіра до нових людей, речей, ситуацій. Це призводить до того, що будь-який успіх коштує дитині величезних зусиль. Від 1 до 11 менш явні симптоми, від 12 до 17  симптоми явного порушення.
1. Розмовляє з вчителем лише тоді, коли перебуває з ним наодинці.
2. Плаче, коли їй роблять зауваження.
3. Ніколи не пропонує нікому жодної допомоги, але охоче надає її.
4. Дитина підлегла (погоджується на невиграшні ролі, наприклад, під час
гри бігає за м'ячем, коли останні спокійно на це дивляться).
5. Надто тривожна, щоб бути неслухняною.
6. Говорить неправду через боязнь.
7. Любить, коли до неї виявляють симпатію, але не просить про це.
8. Ніколи не приносить учителю квітів або інших подарунків, хоч її
товариші часто це роблять.
9. Ніколи не приносить і не показує вчителю знайдених нею речей або
яких-небудь дрібниць, хоч її товариші часто це роблять.
10. Має тільки одного хорошого товариша і, як правило, ігнорує інших
хлопчиків і дівчаток у класі.
11.Вітається з учителем лише тоді, коли той зверне на неї увагу. Бажає
бути поміченою.
12. Не підходить до вчителя за власною ініціативою.
13.Надто сором'язлива, щоб просити про що-небудь (наприклад, про
допомогу).
14. Легко стає нервовою, плаче, червоніє, якщо їй задають запитання.
15. Легко усувається від активної участі у грі.
16. Говорить невиразно, бурмоче, особливо, коли з нею вітаються.

ІІ. Д  Депресія. У легшій формі (симптоми 1-6) час від часу спостерігаються різного роду перепади активності, зміна настрою. Наявність симптомів 7 і 8 свідчить про схильність до роздратування і фізіологічне виснаження. Симптоми 9-20 відображають гостріші форми депресії. Пунктам синдрому Д зазвичай супутні виражені синдроми ВВ і ТВ, особливо у крайніх формах депресії, що може свідчити про депресивне виснаження.
1. Під час відповіді на уроці дитина іноді старанна, іноді ні про що не
турбується.
2.Залежно від самопочуття або просить про допомогу у виконанні завдань, або ні.
3. Ступінь старанності у навчальній діяльності змінюється майже щодня.
4. В іграх іноді активна, іноді апатична.
5. У вільний час іноді виявляє повну відсутність інтересу до будь-чого.
6. Виконуючи ручну роботу, іноді старанна, іноді ні.
7. Нетерпляча, втрачає інтерес до роботи по мірі її виконання.
8. Розлючена, іноді до нестями.
9. Може працювати сам-на-сам, але швидко втомлюється.
10. Для ручної роботи не вистачає фізичних сил.
11. Млява, не виявляє ініціативи (у класі).
12. Апатична, пасивна, неуважна.
13. Часто спостерігаються раптові и різкі спади настрою.
14. Рухи уповільнені.
15. Занадто апатична, щоби через що-небудь переживати (і, відповідно,
ні до кого не звертається з проханням допомогти).
16. Погляд тупий і байдужий.
17. Завжди лінива і апатична в іграх.
18. Часто мріє наяву.
19. Говорить невиразно, бурмоче.
20. Викликає жалість (пригнічена, нещасна), рідко сміється.

ІІІ. У. Занурення в себе. Уникання контактів з людьми, самоусунення. Захисне настановлення щодо будь-яких контактів з людьми, неприйняття проявів любові  до дитини.
1. Абсолютно ніколи ні з ким не вітається.
2. Не реагує на привітання.
3. Не виявляє доброзичливості до інших людей.
4. Уникає розмов, замкнена.
5. Мріє і займається чимось замість шкільних занять (живе в іншому
світі).
6. Зовсім не виявляє інтересу до ручної роботи.
7. Не виявляє інтересу до колективних ігор.
8. Уникає інших людей.
9. Тримається осторонь від дорослих.
10. Зовсім ізолюється від інших дітей, до неї неможливо наблизитися.
11. Здається, немовби зовсім не помічає інших людей.
12. У розмові неспокійна, збивається з теми розмови.
13. Поводить себе подібно до настороженої тварини.

ІV. ТВ  тривожність стосовно дорослих. Неспокій і невпевненість у тому, чи цікавляться дитиною дорослі, чи люблять її. Симптоми 1-6 - дитина намагається впевнитися, чи приймають, чи люблять її дорослі. Симптоми
7-10 - привертає до себе увагу і перебільшено домагається любові дорослих. Симптоми 11-16 виявляє великий неспокій щодо того, чи приймають її дорослі.
1. Дуже охоче виконує свої обов'язки.
2. Виявляє надмірне бажання вітатися з учителем.
3. Занадто балакуча (докучає своєю балаканиною).
4. Дуже охоче приносить квіти та інші подарунки вчителю.
5.Дуже часто приносить і показує вчителю знайдені нею предмети,квіти,
малюнки тощо.
6. Занадто доброзичлива до вчителя.
7. Перебільшено багато розповідає вчителю про свої заняття у сім'ї.
8. Підлабузництвом прагне сподобатися вчителю.
9. Завжди знаходить привід зайняти вчителя своєю особою.
10. Постійно потребує допомоги і контролю з боку вчителя.
11. Домагається симпатії вчителя. Приходить до нього з різними дрібними справами, скаргами на товаришів.
12.Намагається монополізувати вчителя (займати його виключно власною
персоною).
13. Розповідає фантастичні, вигадані історії.
14. Намагається зацікавити дорослих собою і здобути їх симпатію.
15. Надмірно стурбована тим, щоби зацікавити собою дорослих і
здобути їхню симпатію.
16. Повністю усувається, якщо її зусилля не досягають успіху.

V. ВВ  ворожість до дорослих. Симптоми 1-4 - дитина виявляє різні форми неприйняття дорослих, що можуть бути початком ворожості або депресії. Симптоми 5-9  - ставиться до дорослих то вороже, то прагне домогтися їх хорошого ставлення. Симптоми 10-17 -  відкрита ворожість, що виявляється в асоціальній поведінці. Симптоми 18-24 - повна некерованість, звична ворожість.
1. Мінлива у настрої.
2. Виключно нетерпляча, окрім тих випадків, коли перебуває в гарному
настрої.
3. Виявляє наполегливість у ручній роботі.
4. Часто перебуває в поганому настрої.
5. За відповідного настрою виявляє свою допомогу або послуги.
6. Коли про щось просить учителя, то буває іноді дуже щирою, іноді 
байдужою.
7. Іноді прагне, а іноді уникає вітатися з учителем.
8. У відповідь на привітання може виражати злість або підозрілість.
9. Часом доброзичлива, часом  у поганому настрої.
10.Дуже мінлива в поведінці. Іноді здається, що вона навмисно погано
виконує роботу.
11. Псує суспільну і свою власність.
12. Вульгарна мова, розповіді, вірші, малюнки.
13. Неприємна, особливо коли захищається від звинувачень стосовно неї.
14. Бурмоче під ніс, якщо чимось незадоволена.
15. Негативно ставиться до зауважень.
16. Часом і без утруднень говорить неправду без будь-якого приводу.
17. Раз чи два була помічена в крадіжці грошей, солодощів, цінних предметів.
18. Завжди на щось претендує і вважає, що несправедливо покарана.
19. Дикий погляд. Дивиться спідлоба.
20. Дуже неслухняна, не дотримується дисципліни.
21. Агресивна (кричить, погрожує, застосовує силу).
22. Охоче товаришує з так званими підозрілими типами.
23. Часто краде гроші, солодощі, цінні предмети.
24. Поводиться непристойно.

VI. ТД  тривога стосовно дітей. Тривога дитини щодо сприйняття себе іншими дітьми. Часом вона набуває форми відкритої ворожості. Всі симптоми однаково важливі.
1. Грає героя, особливо коли їй роблять зауваження.
2. Не може втриматися, щоби не грати перед оточуючими.
3. Схильна удавати із себе дурника.
4. Занадто смілива (ризикує без потреби).
5. Турбується про те, щоби завжди перебувати у злагоді з більшістю.
Нав'язується іншим, нею легко керувати.
6. Любить перебувати у центрі уваги.
7. Грається виключно (або майже виключно) з дітьми, старшими за себе.
8. Домагається зайняти відповідальний пост, але побоюється, що не
впорається з ним.
9. Вихваляється перед іншими дітьми.
10. Блазнює (корчить із себе блазня).
11. Шумно поводиться, коли вчителя немає в класі.
12. Одягається з викликом.
13. Із захватом псує суспільну власність.
14. Дурні вибрики в групі однолітків.
15. Наслідує хуліганським витівкам інших.

VІІ. А нестача соціальної нормативності (асоціальність). Невпевненість у схваленні дорослих, що виявляється в різних формах негативізму. Симптоми 1-5 - відсутність намагань сподобатися дорослим. Байдужість і відсутність зацікавленості у гарних стосунках з ними. Симптоми 5-9 у старших дітей можуть вказувати на певний ступінь незалежності. Симптоми 10-16 - відсутність моральної акуратності в дрібницях. Симптом 16 - дитина вважає, що дорослі недоброзичливі, втручаються у її життя, не маючи на це права.
1. Не зацікавлена в навчанні.
2.Працює в школі лише тоді, коли над нею стоять або коли її примушують
працювати.
3.Працює поза школою лише тоді, коли її контролюють або примушують
працювати.
4. Не сором'язлива, але виявляє байдужість при відповіді на запитання вчителя.
5. Не сором'язлива. Але ніколи не просить про допомогу.
6. Ніколи добровільно не береться за жодну роботу.
7. Не зацікавлена у схваленні чи несхваленні дорослих.
8.Зводить до мінімуму контакти з учителем, але нормально спілкується з
іншими людьми.
9. Уникає вчителя, але розмовляє з іншими людьми.
10. Списує домашні завдання.
11. Бере чужі книги без дозволу.
12. Егоїстична, любить інтриги, навмисно заважає гратися іншим дітям.
13. В іграх з іншими дітьми виявляє хитрість і непорядність.
14. Нечесний гравець (грає тільки для власної користі, обманює в іграх).
15. Не може дивитися прямо в очі іншому.
16. Потайлива і недовірлива.

VІІІ.ВД ворожість до дітей. (Від ревнивого суперництва до відкритої ворожості).
1.Заважає іншим дітям в іграх, підсміюється над ними, із задоволенням
їх лякає.
2. Часом дуже недоброзичлива по відношенню до тих дітей, які не
належать до тісного кола її спілкування.
3. Набридає іншим дітям, чіпляється до них.
4. Свариться, ображає інших дітей.
5. Намагається своїми зауваженнями створити певні труднощі в інших
дітей.
6. Ховає або знищує предмети, що належать іншим дітям.
7. Здебільшого перебуває у поганих стосунках з іншими дітьми.
8. Чіпляється до слабкіших дітей.
9. Інші діти не люблять її або навіть не терплять.
10. Б'ється з дітьми (кусається, дряпається і т.п.).

ІХ. Н невгамовність. Невгамовність, нетерплячість, нездатність до роботи, що потребує посидючості, концентрації уваги і міркувань. Схильність до короткочасних і легких зусиль. Уникнення довготривалих зусиль.
1. Дуже неохайна.
2.Відмовляється від контактів з іншими дітьми таким чином, що для них це дуже неприємно.
3. Легко мириться з невдачами у ручній праці.
4. В іграх зовсім не володіє собою.
5.Непунктуальна, нестаранна. Часто забуває чи губить олівці, книги, інші предмети.
6. Непослідовна, безвідповідальна у ручній праці.
7. Нестаранна у шкільних заняттях.
8. Занадто неспокійна, щоби працювати самостійно.
9. У класі не може бути уважною або тривало на чомусь зосередитися.
10. Не знає, що із собою робити. Ні на чому не може зупинитися хоча б на відносно нетривалий термін.
11.Занадто неспокійна, щоби запам'ятовувати зауваження або вказівки дорослих.

Х. ЕН емоційна напруга. Симптоми 1-5 свідчать про емоційну незрілість дитини, 6-7  про серйозні страхи, 8-10  про пропуски і не пунктуальність.
1. Грає іграшками, занадто дитячими для її віку.
2. Любить ігри, але швидко втрачає інтерес до них.
3. Занадто інфантильна у мові.
4. Занадто незріла, щоби прислуховуватися і слідувати вказівкам.
5. Грає виключно (переважно) з молодшими дітьми.
6. Занадто тривожна, щоби зважитися на що-небудь.
7. Інші діти чіпляються до неї (вона є козлом відпущення).
8. Часто підозрюється у тому, що прогулює уроки, хоч насправді намагалася це зробити лише раз чи два.
9. Часто запізнюється.
10. Залишає окремі уроки.
11. Неорганізована, незібрана.
12. Поводиться у групі (класі) як стороння, знедолена.

ХІ. НС Невротичні симптоми. Гострота їх може залежати від віку дитини, вони також можуть бути наслідком порушення, що вже існувало до того.
1. Заїкається, запинається. Важко витягнути з неї слово.
2. Говорить безладно.
3. Часто моргає.
4. Безцільно рухає руками. Різноманітні тики.
5. Гризе нігті.
6. Ходить, підстрибуючи.
7. Смокче палець (старше 10 років).

ХІІ. С  несприятливі умови довкілля.
1. Часто відсутня у школі.
2. Не буває у школі по декілька днів поспіль.
3. Батьки свідомо обманюють, виправдовуючи відсутність дитини у школі.
4. Вимушена залишатися вдома, щоби допомагати батькам.
5. Неохайна, замазура.
6. Виглядає так, немовби дуже погано харчується.
7. Значно поступається привабливістю іншим дітям.

ХІІІ. СР  сексуальний розвиток.
1. Дуже ранній розвиток, чутливість до протилежної статі.
2. Затримки статевого розвитку.
3. Виявляє збочені схильності.

ХІV. РВ  розумовий розвиток.
1. Сильно відстає в навчанні.
2. Занадто відстає у розвитку від  однолітків.
3. Зовсім не вміє читати.
4. Величезні недоліки у знанні математики.
5. Зовсім не розуміє математики.
6. Інші діти ставляться до неї, як до дурника.
7. Просто нерозумна.

ХV. Б  хвороби і органічні порушення.
1. Неправильне дихання.
2. Часті застуди.
3. Часті кровотечі з носу.
4. Дихає через рот.
5. Схильність до захворювань вух.
6. Схильність до шкірних захворювань.
7. Скаржиться на часті болі у шлунку і нудоту.
8. Часті головні болі.
9. Схильність до надмірного збліднення або почервоніння.
10. Хворобливі, почервонілі віки.
11. Дуже холодні руки.
12. Косоокість.
13. Погана координація рухів.
14. Неприродні пози тіла.

ХVІ. Ф  фізичні порушення.
1. Поганий зір.
2. Слабкий слух.
3. Занадто маленькій зріст.
4. Надмірна повнота.
5. Інші особливості будови тіла.

Бланк спостереження



1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
НД
























Д
























У
























ТВ
























ВВ
























ТД
























А
























ВД
























Н
























ЕН
























НС
























С
























СР
























РВ
























Б
























Ф

























(Дана методика може виконуватися у скороченому вигляді, оскільки дозволяє діагностувати проблемні питання. діагностуються п.Д,У,ВВ, А, ВД, НС,С Результати діагностики вносяться до  відповідного бланку спостережень).

Бланк спостереження



1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Д
























У
























ВВ
























А
























ВД
























НС
























С
























Немає коментарів:

Дописати коментар